fredag den 23. maj 2014

Vintage May 2014

De Damer Jess og Kristin har været så elskværdige at invitere mig med på deres 'Vintage May' tour.

Jeg har en svaghed for vintage kjoler - især i str. Wilma, så det var en kærkommen invitation. Det er ikke første gang, jeg har syet denne model til den unge frøken. Første gang var for præcis 3 år siden, da mandens kusine skulle konfirmeres. Og nu syede jeg så modellen op igen i anledningen af den tidligere konfirmandindes lillebrors konfirmation! (Fik I den). Kjolen er baseret på et gammelt mønster fra 50erne - men lidt justeringer hist og her - og syet op i 70er stof. Vintage på vintage.

Grundmønstret er en str. 4, så det gi'r sig selv, at der må trylles lidt, for at kunne bruge det til en lang 7 årig. Rent faktisk passer modellen hende væsentlig bedre over skulder/bryst parti nu, end den gjorde det for 3 år siden. De sidste gange, jeg har syet kjolen har jeg blot syet med 1 cm sømrum i sidesømmen i stedet for de 1½, der er angivet i mønstret, og det har været perfekt. Øhm, gæt engang, hvem der glemte det denne gang? Bevares, hun kan såmænd godt komme i den, men syningerne bliver sat lidt på prøve efter en dag med madorgie. Jeg har vist nævnt det før, at Wilma er svært glad for mad - mad - mad - mad. Hun var også det sidste barn, der sad og smovsede ved konfirmationen i søndags. Tænk, hvis nogen løb med buffetten mens hun var ude og lege!!!

Kjolen bydes derfor til salg. Passer en meget slank str. 128/134 og sælges for DKK 300

Today I'm participating in the Vintage May Tour hosted by the lovely ladies Jess and Kristin. I adore vintage style dresses - escpecially on my youngest daugther!

It's not the first time I've used this vintage 50s pattern for a Wilma-dress. It's just perfect - the wide neck, the darts on both front and back, the gathered skirt. The only problem is, that the pattern I've used during the last 3 years is a size 4, so I have to modify it a little to make it fit my now tall 7 year old daughter. Actually it the dress fits her better now across the shoulders and bust, so I just have to add a little length to the bodice and skirt. And oh, a little width to he bodice. The last couple of times I've just sewn with 1 cm seam allowance instead of the 1.5 cm indicated - but I forgot that this time, which is why it's a little tight on her. Stupid me!

Pattern from the 50s and fabric from the 70s - vintage on vintage.

Thanks so much for inviting med girls!



 



33 kommentarer:

  1. Skøn kjole ... det kan jo ikke ses på din søde datter at hun er glad for mad :)
    og tak for hjælp tidligere på året (kjolen viste jeg frem d. 13. maj)

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare yndig. Skøn pige : )

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. I absolutely love it- beautiful!

    SvarSlet
  5. Are you kidding me? You are in the middle of Project Sewn and at the same time participating in another series? You're superwomen ;)
    Anyways, the dress is super beautiful - as is your daughter. Wishing you the best for next week!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks Annika - and honestly I am beginning to feel a little worn out :-). I guess I hadn't expected to make it this far in PS :-)

      Slet
  6. Meget smuk! Både stof, kjole og model:-)

    Kh

    SvarSlet
  7. gorgeous, gorgeous dress. i wish i could get my hands on that pattern, it's perfect!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks Gail. I'm sure you can find something very similar on ebay or etsy! Tons of vintage sun dress patterns

      Slet
  8. So beautiful! Great job!!!

    SvarSlet
  9. Wow - den er simpelthen så smuk! Min datter er desværre kun 2 år, og derfor er der alt for lang tid til hun ville passe den.. Ellers havde jeg købt den på stedet! :)

    SvarSlet
  10. So pretty. I love the fabric!

    SvarSlet
  11. Utroligt smuk kjole, som jeg straks ville købe, hvis jeg troede at Asta kunne passe den, når hun bliver så stor. Men da hun kun er knapt tre år er det nok vovet at købe en kjole, som kun passer et slankt barn. Jeg tror umiddelbart at hun er meget gennemsnitlig hvad det angår :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  12. that fabric is stunning! What a vintage score!

    SvarSlet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Åh, tør jeg? Min datter på 6 er kun 110 cm, men hun ville elske denne kjole... Tænke tænke...

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, netop som jeg havde besluttet mig for at købe;)

      Slet
  15. Smuk kjole til søde Wilma:)

    SvarSlet
  16. Gorgeous pictures and dress! Love that fabric!

    SvarSlet
  17. thank you so, so much for being a part of vintage may, especially with project sewn in full swing! i love this dress you made wilma - it's so lovely and springy - and the photos are fantastic too. thank you again!! :)

    SvarSlet
  18. This is gorgeous! I'm a big fan of your creations!

    SvarSlet