tirsdag den 6. maj 2014

Project Sewn Week 1 - Carried Away



Så kører vi!! Project Sewn er skudt igang og her kan I se mit bidrag til første uge. Jeg elsker resultatet - men ih, hvor har det været svært at vælge! Temaet for denne uge var 'Inspired by a Leading Lady from the Movies'. Årh, hvad - mega nemt, var min første tanke - en tanke som hurtigt blev overtaget af mere paniske af slagsen. For, komårn, der er pænt mange film at vælge imellem. Pænt mange film med pænt meget lækkert tøj.

Efter mange overvejelser endte jeg ud med en doubledate, hvor jeg flirtede med både Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) fra Sex & The City filmene (og serien) samt Andie Walsh (Molly Ringwald) fra 80er klassikeren Pretty in Pink.

Jeg har syet et pudderfarvet tylskørt - JEG HAR SYET ET PUDDERFARVET TYLSKØRT! Jeg har drømt om lige netop så'n et tylskørt i så'n en farve siden jeg var en lillebitte pige på ca. 29 år (og måske endda yngre endnu). Jeg vil næsten vædde med, at jeg rent faktisk kan danse ballet i det. Evnen sidder i skørtet, er jeg overbevist om!

Selvfølgelig har jeg drømt om et tylskørt som barn, men, da Carrie så fremviste flere af slagsen i Sex & The City blev drømmen vakt til live igen. Må ha' tylskørt. Og så blev det ikke til mere. Før nu. Den oplagte mulighed for at udleve Carrie drømmen.

Nederdelen med fast linning/bærestykke på skørtet, har jeg selv designet. Jeg stod ikke først i køen, da der blev uddelt smalle hofter og flade maver (for det har intet med min hang til chips at gøre), så for ikke at fylde ekstra på hoften, har jeg valgt denne løsning. Min tanke var også, at sådan et skørt med flad front gør det nemmere/pænere at bære længere bluser samt sweatshirts dertil. Nederdelen består af underskørt i a-facon samt 2 lag blød tyl, som er rynket til det smallere underskørt. Bærestykket er syet af viscose. Nederdelen lynes i siden. Alle 'ingredienser' til skørtet er fra Stof og Stil.

Blusen er syet af fint, florlet og lettere transparent silke/bomuld fra Stofdepotet.dk. Det er bare så lækkert, det stof. Carrie er ikke bleg for at vise et par brystvorter i ny og næ - men tro, mig, I vil takke mig for at ha' foret min egen top. Både for og bag har jeg foret med pudderfarvet voile (samme farve som skørtet). Ærmerne er 'nøgne' og derved let gennemsigtige. Jeg er vild med dette enkle men stadig raffinerede snit. Toppen er nærmest åben og krydses foran af 2 overlappende stykker. Mønstret er fra Burda 04/14. Jeg har selv tilføjet foret - det indgår ikke i mønstret. Jeg ønskede at alle sømme skulle være skjult - det var lidt et puslespil, men det gik da heldigvis op til sidst. De eneste synlige sømme er i ærmegabet. Selve ærmet er syet med franske sømme. Så pænt så pænt. Et lidt boxy Andie Walsh inspireret look.


Begge damer er bestemt også blazer fans. På billedet herunder bærer Carrie en lys figursyet blazer til sin tyldrømafennederdel, mens Andie foretrækker 'herrelooket'. Min sorte blazer er syet efter By Hand London's Victoria Blazer. Jeg har lavet en smule om på jakkens revers - afkortet en smule og lavet linien mere skrå. Som det ses er jakken med 3/4 lange ærmer og fastsyet opslag. Jeg har valgt at fore hele jakken - mønstret er uden foer i ærmerne....men det hele glider ligesom nemmere med foer i ærmerne. Stoffet er fra Stofdepotet.dk

Hop over til Project Sewn og se hvad alle de andre fantastisk dygtige piger har fremtryllet. Savle savle. Stem også gerne på din favorit.



This is my look for week 1 in Project Sewn. My Carrie Bradshaw (Sex & The City)/Andie Walsh (Pretty in Pink) look.

Carrie was my primary inspiration source for this nude/blush colored tulle skirt of my dreams. I have designed the skirt myself making it more suitable for a woman like me who isn't blessed with Carrie's proportions. She would no doubt have paired it with a sheer tank top and no bra....and my blouse would have been sheer if I had not lined it. Not a pretty sight believe me. So, for your sake - and mine - I would hate scare you lovely readers away - I put on a bra and lined the cotton/silk blouse with nude colored voile. But only front and back, the sleeves are left sheer. This boxy but still elegant blouse is the perfect Carrie/Andie mix I think. The pattern is from Burda Mag 04/14. 

Both Carrie and Andie would definetely wear a blazer with a tulle skirt. My boxy boyfriend blazer is based on the 'Victoria Blazer' from 'By Hand London'. A cool and casual 3/4 sleeve blazer. I've changed the lapels a bit, no other alterations were made to the pattern. Well, I added lining to the sleeves - does that count?!

I'm so very pleased with this outfit - hope you like it as well.

Be sure to check out the full post on this and all the other amazing outfits at Project Sewn an vote for your favorite.



32 kommentarer:

  1. Åh for filan nogle lækre sager du har kreeret, du ser SÅ skøn ud.
    Og tylskørt er da bare lige dig, du kan bære det kan du..
    -Og fra mit udsyn, er der ikke skyggen af brede hofter eller bulet mave...

    SvarSlet
  2. Trine,
    I Love it!!! And it is so fun seeing more pictures and details. You did such a fabulous job!

    SvarSlet
  3. Det er jo sindsygt flot... Du er bare skide dygtig... (Undskyld mit franske)

    SvarSlet
  4. Beautiful and so obviously your style too, love it

    SvarSlet
  5. You are so beautiful Trine. I love your outfit (especially that skirt--I need a tulle skirt!) so much and the nipple comment made me laugh out loud. Good luck!!!

    SvarSlet
  6. Trine TRINE!!!!! Jeg ELSKER dit outfit and det er 1000% min favorit. Jeg ville koebe alle 3 dele hvis jeg saa det haenge i en butik. SAAA fedt og fantastisk og moderne og bruger-venligt (okay, det er saa det ord man bruger om computere, men jeg tror du ved hvad jeg mener :-)
    Stemt stemt stemt....pa dig :-)

    SvarSlet
  7. Oh how I want this outfit for me! Is that a knit waistband on your skirt? I have also had a really hard time finding that super soft tulle. This skirt is on my must-make list. Right next to those peplum dresses you have been making for your daughter :).

    SvarSlet
  8. G U D E S M U K T!!!

    SvarSlet
  9. LOVE this. Especially the jacket.

    SvarSlet
  10. Love this look! The skirt is to die for. I have already pinned many of those...for if I ever may sew my marriage outfit.

    SvarSlet
  11. Jeg har aldrig, aldrig, aldrig ønsket mig en tyl nederdel..!! Før nu... MÅ.EJE.SÅDAN.EN.NEDERDEL 😍

    SvarSlet
  12. Imponerende!
    Elsker for resten 'pretty in pink'. Havde den på vhs for vel bum bum...? 25 år siden, tror jeg, men havde fuldstændig glemt den. Den må jeg snart gense!

    SvarSlet
  13. Gosh, it's perfect. I lòve this skirt (as much as I loved your dark blue tule dress/skirt)… You look splendid!

    SvarSlet
  14. Hvor ER det bare et fint sæt - og du kan SAGTENS gå i tyllskørt! :-) Jeg har været forbi siden, og sikke mange lækre kreationer - men har selvfølgelig stemt på dig. Håber du går videre.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  15. Hello! I found you through Project Sewn and really appreciate your style, especially how you translated your influences (which I also love) into an outfit that's everyday wearable but still special. Bravo!

    SvarSlet
  16. Wauh, hvor du flot!!! Og hvor er du dygtig.
    Hilsen
    Karen

    SvarSlet
  17. I pondered commenting on your entry for project sewn for a bit…
    Let me start of by saying I absolutely love the individual pieces and would honestly not hesitate in adding them to my own wardrobe! I'd love to have a tulle skirt as well and the blouse in combination with the fabric is gorgeous. Also a black blazer is always great and hats off to you for sewing one. So far I have sewn one blazer and while I was pretty fine while going at it, I am quite baffled I actually finished it (and intimidated to start another one).
    I think all those pieces are great wardrobe staples and you'll get a ton of wear out of them and lots of compliments doing so.
    Please forgive me for saying this, but I am truly meaning well: I think the combination of all three is not the most flattering as it hides all shape and makes you somewhat bigger and boxy. The blouse would be better if paired with slim pants or a pencil skirt. Or even tucked into the tulle skirt. The skirt would (in my opinion) be more flattering with a little more waist showing.
    Maybe it's just me being more into 50s silhouettes with accentuated waists because clearly many people love your outfit.
    I want to end this comment by stressing that I really love the individual pieces and your reinterpretation of your leading lady's style. So no hard feelings, ok?
    can't wait to see your other creations for project sewn :)
    Marie (from Germany)

    SvarSlet
  18. Skønt sæt, fra min ynglings serie og ynglings film :-)

    SvarSlet
  19. piiiiiift hvor ser du gooodt ud. Og det er så lækkert det du har syet. For lyst til at styrte i stof og stil og sy et tyl skørt -det andet stof ligger nemlig klar til et lille projekt :-) Ej det er så sejt og det klæder dig fantastisk med tyl :-)

    SvarSlet
  20. Lovely outfit - I always admired Andie's style too! The colour of the skirt is just perfect; it's neutral and will go with lots of things but is very pretty and feminine :) Love those shoes!! :)

    SvarSlet
  21. Beautiful skirt!!! Really nice outfit.

    SvarSlet
  22. You did a great job! I just love the skirt!! The color and fabric are so lovely!

    SvarSlet
  23. Jeg elsker det sæt - men jeg er muligvis også forudindtaget, da jeg også elsker Carrie. Jeg er sikker på, at du nok skal få en masse ud af de enkelte dele både sammen og hver for sig - også efter project sewn. Især blusen og blazeren - tylskørtet vil jeg nok få sværere ved at passe ind i en hverdagsgarderobe, men det er måske bare at springe ud i det og indføre lidt hverdagsglamour:)
    Jeg har netop syet en Archer skjorte af præcist det samme stof, som du har anvendt til blusen - det er en af de sjove ting ved syning, at det samme stof og også samme mønstre kan fortolkes så forskelligt. Little Betty har også syet samme blusemønster, men i et libertystof og med et helt andet udtryk. Elsker blogs for alt den inspiration, man kan finde her:) Held og lykke med Project Sewn - du har min stemme:)

    SvarSlet
  24. I love how all your elements work together so well as well as being versatile in their own right. I especially love the skirt, it's very Carrie!

    SvarSlet
  25. Så sejt Trine og hvem har ikke drømt om et tylskørt... Så flot.

    SvarSlet
  26. gorgeous pieces! how fun is that project sewn is going to fill your closet with bunch of cool garments!

    SvarSlet
  27. Hvor er det bare et helt fantastisk sæt. Arrhh, men, jeg er målløs! Fåååk, hvor er du bare dygtig, Trine! Og tylskørt og dig er da et perfekt match :)

    SvarSlet
  28. Oooo I love these pieces! Great outfit but I definitely see them all as great standalone items that can easily pair with other things in your wardrobe. Good luck this week!

    SvarSlet
  29. :-O Shit mand, du ligner en million! Og det tylskørt altså - sådan et er jeg født med drømmen om! Du inspirerer mig til at turde ;-D

    SvarSlet
  30. Du ser stjerne-godt ud i tylskørt Trine :-) Jeg er også vild med blusen - sjovt nok faldt jeg over mønsteret da jeg hang over Burda standeren på biblioteket i går - tror jeg må prøve det :-)
    Glæder mig over at du er så sej og deltager i alle de her fantastiske blog events - det udvider helt sikkert min horisont for hjemmesyet tøj til mig selv - så stort tak for inspirationen Trine :-D
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
  31. I want to wear this whole outfit! I have been looking for a top I can wear to a wedding and breastfeed in...this is perfect Now I need to track down that copy of Burda mag!

    SvarSlet
  32. Arhmen du er altså smuk....... Og fantastisk lækkert tøj!!!! Gid man havde dine skills...;)

    SvarSlet