lørdag den 12. maj 2012

På Repeat - endnu en Simplicity 2591 kjole.

Jeg kører på repeat! Endnu en kjole baseret på det fantastiske mønster 2591 fra Simplicity. Jeg får rigtig mange henvendelser vedr. netop dette mønster, som praktisk taget er umuligt at opdrive. Og den her kjole er vel nærmest dobbelt op på umulighed, for stoffet jeg her har brugt er heller ikke skide nemt at få fingrene i. Det hedder Meadowsweet og er designet af Sandi Henderson for Michael Miller for nogle år tilbage. Jeg lover dog snarligt at teste et mønster, som lugter lidt af 2591 - stilen minder i hvert tilfælde lidt herom, med tætsiddende top og skørt med fylde. (Jeg overvejer faktisk om man skulle lave en SewAlong, hvis mønstret viser sig at være et hit....altså en 'vi følges ad-kjole' - så kunne mindre erfarne syersker også være med. Jeg skal nok vælge et mønster, som ikke er for avanceret. Kunne det være en idé - eller er det unødvendigt med sådan en how-to?)






44 kommentarer:

  1. Den vil jeg gerne være med på...altså en sew-along :-)

    SvarSlet
  2. Ja da, jeg er også klar på en sew-alongkjole. Syr kun kjoler til mine piger, men ville så gerne sy en fed kjole til mig selv a la dine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig skal du da sy til dig selv, Dorthe :-)

      Slet
  3. Hvor er den bare ultra fed, jeg ELSKER stoffet. Altså en sewAlong ville være fantastisk, det er altid en gave at få lov at kigge de bedste over skulderen så det vil jeg se Meget frem til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Emilie. Og uha - stoffet fåes i flere farvevarianter, så jeg bli'r vist også nødt til at ha' en kjole i lyse sommerfarver :-) Lyder hyggeligt at du vil lege med.

      kram

      Slet
    2. Jeg er allerede i fuld sving med at finde ud af hvad stof den skal syes i, den slags kan jo tage laaaaang tid ;) Og glæder mig da til at se den i en lys lækker sommer udgave :)

      Slet
  4. Det er da en super god idé, jeg vil følge den med stor glæde

    SvarSlet
  5. Jeg vil super gerne sy med hvis det ikke er alt for kompliceret. Hilse Maria

    SvarSlet
  6. Det er så od en model. U har virkelig gjort det godt!,,
    Kh viola

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare en smuk kjole. Og ja, stoffet er også blandt mine yndlings - fik heldigvis en del meter købt hjem, da det var muligt - og har også syet en kjole i det:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Anna. Og nååååårh ja - det var jo hos dig, jeg også havde set stoffet. Din fabelagtige sommerkjole! Jeg har også lidt ekstra meter liggende - har lovet lillesøsteren en 60er kjole i dette print :-)

      Slet
  8. Super god ide, den er jeg med på. :o)

    SvarSlet
  9. Jubii:) Jeg vil også være med! Har ledt efter mønstret på en kjole med samme snit, men det er jo en jungle. Håber meget det bliver til noget! Og tak for en skøn blog!:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten - det bli'r ikke helt samme snit - men derhen ad. Den bli'r sandsynligvis med sidelommer og ikke de her 'usynlige lommer' foran. Håber du vil lege med.

      kh

      Slet
    2. Selvfølgelig!:) Det er lige det der skal til for at jeg tør kaste mig ud i sådan et projekt...for det er rigtig forstået at det så bliver et mønster der er ment at få fat i, ik? Med din smag kan det vist ikke gå galt ;) Glæder mig!

      Slet
  10. Ej, hvor er det bare en smuk smuk kjole! Den ville jeg virkelig gerne se mig selv danse sommeren i møde i. Jeg syr so far kun til min datter og til hjemmet men ville virkelig gerne kunne sy denne kjole!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Stinemor. Håber du vil deltage - hvis og når vi kommer til det. Men, nu bli'r det jo ikke helt den samme kjole som denne.

      Slet
  11. Lyder skønt med både mønster og en "sy-med".. Jeg er med!!!

    SvarSlet
  12. Hej du.
    Jeg er en af dem, der meget gerne ville have fingre i 2591. Jeg skrev til simplicity og de var så søde at anbefale mig nogle alternativer, (da 2591 udgik for et par år siden og nu destrueret.

    De foreslog Simplicity 1800, som minder rigtig meget om dette. Jeg købte det på etsy, og har netop modtaget det.

    Jeg har ikke syet det endnu, men vil da lige give ideen videre til andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tippet. Der er dog væsentlige forskelle på de 2 mønstre, sådan umiddelbart. 1800 er vist mere en empire-kjole, hvor denne her har skæringen i taljen. Front/lommer minder derom, men så holder ligheden vist også der....men, fin er den. Rigtig sødt af dig at tippe :-)

      Slet
  13. Fantastisk ide med sew-along. Jeg vil meget gerne være med
    Hilsner fra Marianne

    SvarSlet
  14. Vil også gerne være med på en how-to guide:-)

    SvarSlet
  15. Ville så gerne se den i aktion - på dig! Så flot er den!

    SvarSlet
    Svar
    1. ...jeg kan nok slet ikke lade være med at actionflashe den...og tak, søde Camilla :-)

      Slet
  16. Har du prøvd colettepatterns? Der er det mange mønster jeg ser for meg passer supert til deg!! Jeg har akkurat sydd min første kjole derfra, og selv om det var maaaange deler, var instruksjonsheftet som fulgte med så bra at det gikk veldig lett. Prøver nå å bestemme meg for hvilket mønster jeg skal bestille nå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at afprøve Colette - men har jævnligt overvejet det. Nu må jeg snar prøve!! Tak for tippet.

      kh
      Trine

      Slet
  17. Ja tak, jeg vil meget gerne følges ad med dig og meget gerne skåret ud i pap! Jeg vil elske sådan et indlæg, du laver de skønneste krationer!

    SvarSlet
  18. Ja ja ja ja - please lav sådan en. :-)
    Endnu en smuk kreation fra dig. Det er altså en fornøjelse at følge dine kreationer. Det er vildt inspirende...

    SvarSlet
  19. Love it, just keep mit simple. Selvfølgelig skal vi have en to do

    SvarSlet
  20. Ville elske at kunne sy kjoler til mig selv, og en kjole noget lign. ville være en fantastisk debut.
    Så skal der bare findes stof, og sætte et par Lola Ramones sko på ønskesedlen...for der skal der vist til sådan en fin kjole ;O)

    SvarSlet
  21. Det lyder simpelthen bare godt, jeg er med på den :) Den er så vidunderlig den kjole, altså .

    Kh Katrine (Pipi's mor)

    SvarSlet
  22. Bare lige så der ikke er nogle misforståelser - så er det jo IKKE den her, vi evt. skal sy (hvis det bli'r til noget) - det bli'r i stedet noget i stil med den her:

    http://groovybabyandmama.blogspot.dk/2012/05/yellow.html

    kh

    SvarSlet
  23. Kære Trine

    Nu har jeg i en tid fulgt med her inde hos dig og jeg har forelsket mig dybt og inderligt i dine Simplicity kreationer, hvor er det nogle fede mønstre....
    Jeg er blevet SÅ inspireret så jeg selv er gået i gang med at finde nogle fine mønstre, jeg har dog lidt svært ved at overskue str. m.m.
    Kunne du ikke for os Simplicity-nybegyndere give en lille lektion om str. og evt. om der er nogle specielle mønstre man skal være på udkig efter, der er så vidt jeg har set både mønstre med flere str. og nogle med kun en enkelt str. er det ikke rigtigt??? ;o)og så har du på et mønster også skrevet PPO (eller noget lignende ;o)???????

    Håber du kan hjælpe en lille stakkel.. . og måske andre der er faldet pladask for din totalt fede stil :D

    De kærligste hilsner
    Jill

    SvarSlet
  24. Hejsa Jill - og andre interesserede

    Idag tilbyder Simplicity mønsterark, som vi kender det fra danske mønsterproducenter som fx Onion - med flere størrelser på samme ark. De gamle mønstre fra 80erne og tidligere kommer enkeltvis, altså hver str. for sig (som fx. Stof og Stils mønstre), hvilket afholder mig fra at købe ret mange af dem...med mindre det er et mønster, jeg simpelthen næsten ikke kan trække vejret uden!

    På bagsiden af Simplicitys mønsterkuverter er lavet en konvertering, således at du kan se, hvad fx en Simplicity str. 14 svarer til i europæiske str. En str. 14 svarer iflg. Simplicity til en europæisk str. 40 - hvilket dog ikke helt holder, er min erfaring. Eller jow, lad os bare sige det, for jeg ville da elske at kunne kalde mig mås for en str. 40 frem for en 42, men det er en lodret løwn! Jeg synes altså at Simplicity mønstrene er til den store side - i hvert tilfælde de mønstre, jeg har testet. Jeg er normalt en str. dansk 42 - på ingen måde mindre - og jeg syer som regel en Simplicity str. 14. Så har du lidt at sammenligne med :-). Jeg er rigtig glad for mønstrene, hvor der som oftest medfølger fine beskrivelser.

    God fornøjelse

    mvh
    Trine

    SvarSlet