torsdag den 24. maj 2012

DIY: Easy Skirt with side pockets tutorial

Som lovet forleden kommer her endnu en nederdel tutorial. Igen en meget nem og begyndervenlig nederdel. Rectangle Skirt Deluxe.



2 stykker rektangulære stykker stof. 4 lomme-dele og 1 linning. Nederdelen her er klippet i str. ca. 4-5 år. De grønne stykker er ca. 60 cm i bredden og 35 cm i længden. Jo bredere du laver stykkerne, desto mere fylde får du på skørtet. Dette skørt er ikke så bredt, som det jeg viste forleden. En tommelfingerregel er: Ønsker du en nederdel med meget fylde, ta'r du fordobler du taljetmålet, og lader hvert nederdelstykke have den bredde. Ex. Wilma måler ca. 53 i taljen, så en nederdel med masser af vidde kræver 2 stykker af ca. 106 cm i bredden. Disse grønne stykker er som nævnt ca. 60 cm i bredden, mens den nederdel jeg syede forleden er all in! Linningen - jeg måler det bredeste sted over hofte/bag og ligger 4-5 cm til, så er der plads til sømrum (og 'dårlig røv-dag' - her tænker jeg nok mest på en nederdel i mor-str.)

For at markere, hvor lommerne skal sidde, har jeg fra øverste kant målt ca. 5 cm ned langs siden på det ene grønne stykke. Dernæst har jeg lagt lommens øverste kant ved markeringen og sat en ny markering på det grønne stof ved lommens nederste kant. Disse markeringer har jeg så overført til modsatte side og til det andet stofstykke. Herefter syes lommestykkerne fast ret mod ret som vist oven for. Jeg zigzagger efterfølgende sømrummet.
Her ses sammensyning/zigzag kant.

Pres nu lommen ud som vist ovenfor. (Pres gerne med strygejern - det gør altid underværker!)

Stofstykkerne ligges nu ret mod ret - og lommestykkerne for/bag passer forhåbentlig sammen?!


Så skal der syes hele vejen rundt! Man starter ved nederdelens øverste kant og fortsætter rundt langs lommen og slutteligt ender man ved nederdelens nederste kant. Capice?

Når retsiden vendes ud, ser det nogenlunde sådan ud set fra den ene sidesøm. Næste opgave er rynketråde. Sy 2 horisontale rækker med lange sting hele vejen rundt øverst på nederdelen. Husk at lade de lange tråde hænge i begge ender - det er dem, du skal rynke med!


Fold linning stykke ret mod ret og sy den åbne, korte ende sammen, så der dannes en ring.

Fold linningstykket på langs. For at få nederdelens rynker fordelt ligeligt på den linning, der nu skal fastgøres, anbefaler jeg, at du markerer både linnings nederste kant (den, der skal syes sammen med nederdelens øverste kant) og nederdelens kant i 4 lige store dele. Nu skal du ha' rynket nederdelen fast til linningen ift dine 'kvart-markeringer'.

Sy nederdel og linning sammen, men husk at lade en åbning stå til taljeelastikken.

Samme

Træk elastik gennem linnings åbning. Sy åbning sammen - og overlock/zigzag kanten. Så mangler du bare en oplægning og evt. lidt pynt. Jeg overvejede at sy knaphuller til et lille bindebånd i linningen, men valgte i stedet denne løsning. Det lille bælte er fastgjort med et par sting midt bag. Nemt



17 kommentarer:

  1. Super fin! Hvis min søn havde været en datter, var jeg straks gået igang : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Lav da en til dig selv, Anna :-)

      Slet
    2. Så fik jeg endelig prøvet at lave din nederdel. Ikke til mig selv, men til min niece. Jeg var helt overrasket over at jeg godt kunne finde ud af det (er ikke så god til at sy og er rigtig dårlig til at følge opskrifter). Den blev selvfølgelig slet ikke så fin som din, men det blev da til en nederdel! Tak for opskriften : )
      Ps. jeg har linket til dig.
      Hilsen Anna

      Slet
  2. Fedt med tutorials! Jeg er typen, der syr som jeg laver mad: på slump! Indimellem med fantastiske resultater og indimellem med det absolut modsatte... Så tak, det her må min Vilma nyde godt af snart :)

    SvarSlet
  3. Tusind tak - den skal jeg prøve :)

    De to tråde, som du rynker - er det bare almindelige "lige-ud" sting, hvor man kan hive i tråden?

    Hilsen Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er alm. lige-ud sting. Jeg sørger for en god, lang stinglængde, og så løsner jeg spændingen på overtråden en smule. God fornøjelse :-)

      Slet
  4. super fint med en pimpet diy på din ultra nemme nederdel :)

    SvarSlet
  5. Ja, den kunne jeg godt finde på at lave til mig selv. Den er så fin. Mine piger vil også elske at få sådan en fin sag :-) Tak for delingen.

    SvarSlet
  6. Sehr schön :-).
    Liebe Grüße, Corina

    SvarSlet
  7. Ej endnu en fin nederdel, jeg faar travlt denne sommer. Jeg har saa meget fint stof liggende, der skal nok komme nogle fine nederdele ud af det paa et eller andet tidspunkt. Tak for det gode indslag.

    Mvh Kathrine

    PS Jeg har en give awaty paa min blog lige pt hvis du har lyst at vaere med?
    www.notesfromrochester.blogspot.com

    SvarSlet
  8. Endnu en lækkerbisken fra din hånd (og symaskine :-)) Tak for DIY, den skal nok komme til god nytte her!
    Kh Bodi

    SvarSlet
  9. Uh-la-laaaaaaahhhhhrrrr!!! Den er MEGA fin!!! Napper lige en tur til Berlin, og så skal det da forsøges.. Takker mange gange og bukker mig i støvet.....

    SvarSlet
  10. den er for fin- og tak for din diy- så nem at gå til :-)

    SvarSlet
  11. Fedt med denne lomme DIY på en fantastisk skøn nederdel. Har lige afprøvet den her - http://maria-margadusen.blogspot.dk/2012/06/nederdel-med-poselommer.html - og det var jo ingen sag. Tak for det!! Og så også tak for stor inspiration på den allermest inspirerende syblog her i blogland!

    SvarSlet