mandag den 27. maj 2013

Simpel kjole tutorial/Simple Hi Low Dress Tutorial




Som lovet en simpel tutorial til en simpel kjole. Lad mig starte med at sige, at kjolen her på ingen måde er et syteknisk kunststykke - den er ganske lige til...en 'springe over hvor gærdet er lavest-kjole'. For det bedste resultat anbefaler jeg enten jersey stof eller tyndere kjole stof. Jeg har syet en kjole af chiffon og en af viscose indtil videre. Voile kunne også være fint.

A very simple tutorial for a very simple dress. I recommend using jerseys or light weight dress fabrics for the dress. So far I've made a chiffon dress and a viscose (woven) version:

Først laves overdelen. Du kan vælge selv at tegne et en overdel ud fra en af dine egne t-shirts eller finde et mønster på en meget enkel t-shirt. Jeg ville gerne have en med lidt cap-sleeves og gik på jagt efter en egnet model. Kristin fra Skirt As Top har lavet en lækker jersey top med et gratis mønster lige til at downloade. Den er så afgjort en mulighed. En anden mulighed - hvis man ønsker en mere løstsiddende model (som min) er at bruge dette Port Elizabeth mønster. Følg instruktionerne ved de respektive mønstre - undlad dog oplægning forneden på toppen. Jeg gør sådan: for og bagstykke ligges ret mod ret. Sy skuldersømmene og dernæst sidesømmene. Overlock eller zigzag sømrum. Jeg overlocker/zigzagger derefter halsudskæring og ærmegab og færdiggør begge ved at lave enkelte (discountudgaven) eller dobbelte ombuk mod vrangsiden af stoffet og syer fast med alm. lige-ud sting.

First you make the bodice part. You'll need to find a pattern for your top. You can choose to make you own pattern - if you have a favorite top in your closet simply use that as guidance or you could use this fabulous free pattern from Kristin for a fitted bodice or this Port Elizabeth pattern if you prefer a looser fit (like my dress). Finish your top according to the instructions in the patterns. Leave the bottom unhemmed as shown below

.

Dernæst skørtet. Vurder hvor langt du ønsker dit skørt skal være. Bredden - tja, jeg har simpelthen bare ladet bredden på skørtet svare til stoffets bredde og har klippet et rektangulært stykke stof i den ønskede længde/stoffets fulde bredde. Bemærk at jeg kun klipper 1 stykke til skørt. Lad os kalde en spade for en spade og min røv bred - derfor ønsker jeg ikke mere stof om hofterne end højst nødvendigt, og af samme grund bruger jeg kun et stykke stof i stoffets fulde bredde. Jeg syer stykket sammen ret mod ret. (Man kan sagtens lade skørtet få mere fylde ved for eksempel at bruge 2 stykker stof i fuld bredde (eller måske lidt smallere), som så syes sammen i hver side). Nu er skørtet klar!

Now the skirt part. Decide how long you want our skirt to be at the back and cut one piece of rectangular fabric in that length from selvage to selvage. Fold the fabric in half widthwise right sides together and sew with a straight stitch. Finish the seam allowance with zigzag or serger (which I forgot). Now you have a tube - your skirt. 


Da mit skørt er lidt bredere end selve toppen, syer jeg rynketråde øverst på skørtet og rynker sammen, så det passer til toppen. Sy top sammen med skørt ret mod ret. Dette gøres nemmest ved at putte overdelen ind i skørtet, således at 2 to dele syes sammen ved taljen. Jeg syer her med 1½-2 cm sømrum. Zigzag eller overlock sømmen.

As my skirt is a little wider than my top part, I sew two rows of gathering stitches and adjust the skirt to fit the bodice. Turn the top right side out and put it inside the skirt part which is wrong side out - and sew together the two parts at the waist as seen below. Use a 1½-2 cm seam allowance here. 



Nu laves en ca. 1½ bred løbegang til elastikken. Dette gør jeg ved at vende sømrummet mod toppen som derefter stikkes fast med almindelige lige ud sting. Lad en lille åbning stå til at trække elastikken igennem. Sådan ser det ud på bagsiden.

To make a casing for the elastic waistband I turn the seam allowance towards the bodice and straight stitch all the way around. I leave a little opening to pull the elastic through. This is what it looks like from the wrong side of the fabric.



Og fra retsiden.

Træk elastik igennem og sy åbningen sammen.

And from the right side.

 Pull the waistband through the casing and close the little opening.



Hvis du ønsker high-low effekten fortsættes som vist på billedet - altså den bageste søm til venstre på billedet og midt for fold til højre i billedet. Klip i frihånd som vist her.... dit skørt vil nu være længere bag end for.

To get the hi-low effect do as shown on the picture below where the center back is at the left side of the photo and the center front fold is at the right side of the photo. Cut as shown...or just leave it for a nice, straight skirt.


Lav en almindelig oplægning hvad enten du ønsker et almindeligt eller et high-low skørt.

Finally hem your dress and you're done.






25 kommentarer:

  1. Tak tak tak! Det er lige sådan en kjole jeg gerne vil sy, men har simpelthen ikke lige kunne overskue selv at springe ud i det, og sikkert begå en masse fejl :) specielt det med elastikken i taljen, kommer til at være en stor hjælp :) den sidder knaldgodt på dig.

    Klem Pernille

    SvarSlet
  2. Uhhh 1000 tak for din fine vejledning. Nu kan jeg vist ikke komme udenom, at prøve om jeg lan finde ud at sy sådan en lækker sag.

    Hvis bare min bliver halv så fin som din er jeg glad.

    SvarSlet
  3. Det skal jeg også prøve! Tak fordi du deler Trine :)

    SvarSlet
  4. Tak for en rigtig god DIy! Den må jeg prøve snart, jeg skal bare liiige sy et par ting færdig først :-)
    Kh Viola

    SvarSlet
  5. Det ser jo overkommeligt ud. Den bliver sat på listen...

    SvarSlet
  6. En must to-do tak for den fine vejledning :-)

    SvarSlet
  7. Den er altså bare lækker - jeg frygter bare at mine enorme hofter vil se latterlige (værre) ud i sådan en model, men tror altså jeg bliver nødt til at prøve....jeg har et dynebetræk der kan lade livet for sådan en kjole.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har jeg også syet en version og den er lagt på bloggen, (hvis du nu skulle have lyst til at se).
      K.h.
      Christina

      Slet
  8. Hvor er den fin! Jeg er desværre ikke en kjole-pige, til gengæld har jeg lige købt en buksedragt som jeg kunne bo i. Din overdel ligner meget den jeg har i min dragt.. så nu sidder jeg og spekulerer på om jeg kan tegne dragten af og sy en selv. Nu har jeg set her hvordan du laver løbegangen mellem over og underdel :) (Der er godt nok lynlås i min ryg, men når halshullet er så stort kan jeg måske springe den del over.. har jo ikke så meget sy erfaring :) Tak for inspiration

    SvarSlet
  9. Det ser både pænt og enkelt ud. :) Hvor meget stof har du sådan cirkus brugt til kjolen?

    SvarSlet
  10. Tak for en super inspirerende blog og tak fordi du deler.

    SvarSlet
  11. Tak for en fin DIY - nu mangler jeg vist endnu en kjole ;-)

    SvarSlet
  12. Super DIY - jeg er helt vild med stoffet ;-)

    SvarSlet
  13. Thank you Trine, you're such an inspiration!!!

    Katie

    SvarSlet
  14. Super fin kjole - vil helt sikkert prøve at sy en. Stoffet hænger allerede til tørre ude på snoren - skal bare lige lidt eksamens halløj først :)

    SvarSlet
  15. Hvor er den skøn. Og den klæder dig fantastisk! Tak fordi du deler, jeg vil finde mig noget stof og spring ud i det!Hvor meget har du ca brugt til sådan en fin sag?

    SvarSlet
  16. WOW! Utrolig flott! Både du og kjole, og 1000 takk for mønster og tips

    SvarSlet
  17. Jeg er, som altid, helt tosset med dine kreationer, og denne ville jeg SÅ gerne lave selv. Snittet passer dog ikke så godt til min figur, jeg skal "skæres" længere nede - på hoften. Er det bare at forlænge bryst og rygstykket, eller skal der andet til?

    Hilsen sy-novicen :-)

    Kh. Cristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du laver i jersey kan du sagtens bare forlænge lidt. Den grå maxi jeg netop har syet sidder også lavere end denne - det var nu ikke helt med vilje. Jeg har syet elastikken fast på selve maxikjolen...en for løs elastik. Men, resultatet er ok.

      Slet
  18. Har du selv brugt "Port Elisabeth" mønstret? Hvis ja, hvilken størrelse har du så valgt at lave den i? Jeg kan godt li at den er løs, som din og jeg er meget i tvivl om hvilken størrelse jeg skal vælge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg ikke nej - mit er eget design :-)

      Slet
  19. Hvor er den fed! Det ser overskueligt ud for mig. Måske skulle jeg kaste mig ud i det, så må det briste eller bære..

    SvarSlet
  20. Super fin blog:-) Er selv en ivrig syer og er ret vild med det grå stof, som den lange model på forsiden er syet op i - ved at det er et ældre opslag, men du kan vel ikke huske, hvor stoffet er købt?:-)
    Tak for go inspiration -især dine børnemodeller:-))

    Kh Heidi

    SvarSlet