tirsdag den 10. juni 2014

The Gabriola Skirt

Hvis du ligger inde med 3,5 meter stof med et godt fald, du ikke lige ved, hvad du skal bruge til, så har jeg et godt forslag. Lav dig en Gabriola nederdel!!

Ellers så køb dig 3,5 meter til formålet. Det gjorde jeg. Altså købte 3,5 meter crepe georgette fra Stof og Stil. Jeg var lidt skeptisk inden. Seriøst, 3,5 meter til en nederdel, komårn! Men, den holder piger. Det skal der vitterligt bruges.

Om mønstret, står der op hjemmesiden skrevet, at det er dramatisk og elegant. Den holder også. Jeg får lyst til at iføre mig et par kastagnetter, et par hæle og så ellers trampe derudaf! Man kan slet ikke lade være med at sende stjålne blikke ned over sig selv. Swush swush - nederdelen nærmest vugger og danser omkring fødderne på en. Virkelig pæn, dramatisk og olé!!!

Nederdelen sidder til over hoften og skråner så nedefter - med masser af vidde forneden! Det er ikke nemt at se på mine billeder, men over hoftepartiet er indsat vinklede paneler både for og bag. Lynes og hægtes bag på.

Konstruktionen af skørtet gik dog ikke helt gnidningsfrit. Jo, altså - nederdelen er såmænd ganske simpel at sy, så længe du sørger for at ha' godt styr på de 7 dele, selve skørtet består af! Husk for Guds skyld også at markere op og ned på dine paneler. Om det skyldes stoffet, jeg har valgt, eller forkert valg af str., skal jeg lade være usagt. Faktum er, at nederdelen var alt, alt for stor, da jeg fik syet den sammen. Ifølge målskemaet skal jeg ha' en str. 10. Jeg måtte sy den 2 cm ind i hver side samt 2 cm i sømmen midt bag. Derudover har jeg fjernet lidt af den ellers flatterende kurve ved hoften. Jeg er nu ret kurvet - brede hofter og smal talje - men jeg kunne altså ikke fylde nederdelens hoftekurve ud. Jeg fik ikke strøget mit stof, inden jeg klippede - og måske har jeg simpelthen strøget delene bredere undervejs. Jeg ved det ikke! Næste gang tror jeg dog, at jeg laver den en str. mindre. Og ja, jeg skal helt klart ha' flere! Nederdelen er ret lang. Jeg har ikke forlænget den. Nok har jeg kun lavet et ganske smalt dobbelt ombuk forneden, men nederdelen er gulvlang til mine knapt 180 cm på flade fødder.

Tee'en er eget design.

My new, dramatic and elegant Gabriola skirt. Oh, do I feel like doing some Spanish Flamenco dance in this! 

The skirt is made of a polyester crepe georgette. Drapes beautifully. I had a little trouble with the fit. According to the size guide I fit a size 10 - and so I made that size. It was way, way to big. I had to take it in 2 cm in each side and center back. I'm not sure it's pattern! I didn't iron the fabric before cutting, and perhaps I simply ironed the fabric wider under construction. Also, it's a fabric has a tiny bit of stretch which could also influence on the result. Dunno. I also had to straighten the hip curve a little. I'm pretty pear shaped with wider hips and smaller waist, but apparently not enough. Don't get me wrong. I do love this pattern and the result - and I'm definetely going to make myself more Gabriolas!

The Dolman tee is my own design.
   






14 kommentarer:

  1. Super flot Trine, men synes altid det er meget svært at se detaljerne på sort tøj! Men godt du linkede, for det er da klart en nederdel som jeg vil overveje at sy, når babydunken er forsvundet om nogle mdr.!
    Du er altså bare så lækker smækker

    SvarSlet
  2. wauw sikke en sag! den er virkelig flot til dig.Du er både god i de korte modeller og de helt lange. Denne model er virkelig fin, fordi den ikke bliver en lang tung sag. Smuk!
    kh viola

    SvarSlet
  3. Så stiligt! I'm sure you're going to wear this a lot, a long black skirt goes with anything :) And yay for me, I read your post in Danish! I think you might actually make me learn a new language :D

    SvarSlet
  4. Lækkert tøj og du ser godt ud. Du forstår at klæde dig på

    SvarSlet
  5. You are always so stylish. Love your gabriola and the tee also. Reminds me I need to make another one.

    SvarSlet
  6. Som altid ser du fantalastisk ud i dine kreationer. Er ret vild med teen - det er klart når mønstret ikke er sådan lige at få fingrene i :-)

    SvarSlet
  7. Oooo it's so lovely on you. Drapes beautifully!

    SvarSlet
  8. Lovely! Crepe georgette sounds like it would be so soft and floaty for this!

    SvarSlet
  9. So so lovely! You are so stylish.

    SvarSlet
  10. Hey good lookin.' Love the flare out on this skirt, so elegant!

    SvarSlet
  11. stunning, gorgeous,beautiful- i could keep going ;) wow i love the skirt too.

    SvarSlet