mandag den 14. februar 2011

Foldeelastikkens fortrinligheder.

På niecens (mors) opfordring har jeg syet et par seje, bløde bukser. Det var et must - de skulle både være seje og bløde. Jeg har længe haft planer om at forsøge med piping/tittekant (jeg ved det - det er en besættelse) i bløde bukser, men var i tvivl om, hvordan jeg skulle gribe det an. Bukser i elastisk stof kræver en elastisk tittekant. Så slog det mig. Foldelastik. Jow, sgu - det virker. Jeg har undladt at putte fyld i elastikken, der alligevel titter fint og diskret frem i sidesømmen.

Værs'go' Frida, blød og cool (og nuttet), ik'?


19 kommentarer:

  1. Elsker din stil... ville elske at være din niece!alt det du laver er så gennemført!

    Uhh kunne man bare arve et fnug af din kreatuvitet og dine evner! Forestiller mig et meget farvestrålende tankemylder dagligt fremkommer i dit hoved! Så inspirerende!

    SvarSlet
  2. Ja jeg kan lige så godt indrømme det!! Jeg er GRØN af misundelse!
    Kan kun give Katharina ret! Det er så for vildt lækkert det du laver! Det ser herredyrt ud, og ligner det vildeste mærketøj!! - men det er det jo ogentlig også!!
    Åhh hvem der bare havde sådan en moster :)
    Happy valentine.

    SvarSlet
  3. Gul og lilla er BARE så lækre sammen.

    SvarSlet
  4. Tak, Katharina....og du har ret mht det farvestrålende tankemylder - det stopper dog ikke ved dagtimerne; jeg kan vågne om natten med en idé, fx kom foldeelastik-idéen til mig under en tissetår i nat ;-)

    Hvor er du sød, Rikke :-)

    Tak, Stine-pigen

    Yup, Henny, har man sagt lilla må man også sige gul, det er reglen!!

    Ja, ik', Stine. Niecens mor har også godkendt bukserne - nu krydser vi hvad krydses kan for at niecen gør det samme!

    SvarSlet
  5. Det var virkelig en fantastisk bukse! Herlig fagre på den ribben, er det Hilco sin? Må bare signere de andre - imponert over din kreativitet!

    SvarSlet
  6. Skrekk - jeg tror ikke det er Hilco. Jeg har brugt lang tid på at finde denne slags strik-rib, og det er lykkedes mig på www.stoffe.de, en tysk hjemmeside, som du nok kan se:

    http://www.stoffe.de/Stoffe/Bekleidungsstoffe/Buendchenware/Buendchen-Strick.htm?shop=fabfab&SessionId=&a=catalog&t=5&c=69301&p=69301

    SvarSlet
  7. Fantastisk fin og tøff bukse. Lurt med lang ribb på bena!

    SvarSlet
  8. De er SÅ fede! Som alt du laver. Æææælsker dine kjoler!
    Du er et nyt bekendtskab - men nu melder jeg mig som fast læser, for jeg har læst lidt tilbage i tiden og sidder med lattertårer i ydre venstre øjenkrog nu! Og det er da en fed fornemmelse på sådan en mandag i stormvejr :-)

    SvarSlet
  9. Vilken fin blogg du har! LÄnkar från mig!

    SvarSlet
  10. Hvor er de fine - og ja, både seje og bløde. Findes der mon en diy til de tittekanter et sted? Kan ikke helt greje det, og det er bare sådan en fin detalje.

    SvarSlet
  11. Stang-smart, simpelthen! Sådan en tittekanter giver lige et raffineret twist til sådan nogle bløde lidt "slaskede" bukser.

    Dét må jeg prøve på et eller andet tidspunkt ;-)

    SvarSlet
  12. Tak for alle Jeres søde kommentarer.

    Jeg skal nok lige ta' mig sammen og få lavet en lille titte-tutorial her på bloggen. Det er såre simpelt, Ditte, altså når lige man har luret konceptet ;-)

    Jeg har vist også lovet at lave en pressefolde-tutorial - det kunne jeg jo gøre i samme ombæring.

    Vi skal presse og titte, ja vi skal!!

    SvarSlet
  13. Juhuu, det vil jeg glæde mig til. Pressefolderne er jeg også klart med på :-)

    SvarSlet
  14. Teknisk spørgsmål:
    Når du sætter rib på benene i så vid en buks, hiver du så bare godt til i ribben, og overlocker, eller læver du læg/indsnit forneden i buksenenene?
    Lidt svært at forklare. Har du fanget den?
    Jeg synes det kan være svært at få ribben smal nok til anklen på en rigtig baggy buks. Men du ser ud til at ha klaret det:)
    Kh Trine

    SvarSlet
  15. Come on, hvor lavede jeg mange trykfejl i den kommentar... Så læs det dog igennem kvindemenneske (mig selv) inden du trykker send.. Sorry. Er det til at gætte hvad jeg mener?
    Kh Trine

    SvarSlet
  16. Tyrkfejl ta'r vi med!!! Og jeg er helt med på, hvad du mener.

    Altså, lige nøjagtigt disse bukser har jeg faktisk rundet af forneden, altså er selve hullet ikke så stort som det bredeste sted på buksebenet. Var det til at forstå?

    Ydermere er den rib, jeg bruger, meget elastisk.

    Hvis jeg laver alm. baggybukser, hvor ribben ikke kan strækkes nok, så rynker jeg buksebenet først med 2 rynketråde...capice?

    Ellers spørger du bare igen.

    kh

    SvarSlet
  17. Jeg Capicher fuldstændigt.. Super tak. Og god weekend. Damn! Det trængte jeg til...
    Kh Tirne

    SvarSlet